Lipidele

Posted: 11 Iulie 2011 in SANATATE
Etichete:, , ,

 Reprezinta o sursa importanta de energie pentru organism.Unul dintre motivele pentru care ne plac aceste lipide( grasimile) este ca acestea mentin aromele in mancaruri. Un gram de grasime ars produce 9,3 calorii.

Constituie cea mai mare parte a  tesutului adipos din organism(grasimi depuse sub piele). Din punct de vedere al originii pot fi aniimale sau vegetale. Deosebirea o dau acizii grasi care intra in constitutia lor. Grasimile animale(carnea grasa, untul, untura, ouale etc.) contin acizi grasi saturati care duc la depunerea colesterolului in peretele arterelor, deci la ateroscleroza. Acest fenomen sta la baza unor boli deosebit de grave ca infarctul miocardic, accidentele vasculare cerebrale ischemice, hipertensiune arteriala, hiperlipidemiile.

Intr-o alimentatie rationala trebuie pastrat un echilibru intre grasimile deorigine animala(saturate, cu acizi grasi neesentiali) si cele de origine vegetala(nesaturate, cu acizi grasi esentiali).

Cele mai importante surse alimentare care contin lipide sunt: untul si margarina(80-85%), smantana(20%), slanina(70%), untura(100%), seul topit(99-100%), uleiurile vegetale(99-100%), carnea grasa(15-30%), laptele (4%), branzeturile grase(20-30%)etc.

Deasemenea  lipidele se impart in mai multe clase ,in functie de gradul de saturare.Cu cat acestea sunt mai nesaturate ,cu atat sunt mai sanatoase si mai benefice pentru organismul nostru.

Asadar  regasim :

Lipidele saturate-se gasesc in grasimi de origine animala :unt,oua,carne grasa,mezeluri,smantana avand un risc crescut pentru bolile cardio-vasculare.

Grasimile monosaturate-sunt in special uleiul de masline,de rapita,arahidele avand ca si efect reducerea colesterolului „rau”  si cresterea celui „bun „(HDL-Colesterol).Este recomandat ca uleiul de masline sa fie consumat doar in salate.

Grasimile polinesaturate-se gasec in uleiuri vegetale ,seminte ,nuci,porumb,carne de porc si de pasare .Au rol in protejarea organismului de bolile cardiovasculare.Un lucru foarte important de retinut este ca aproape cele trei tipuri de grasimi ,in procente variabile .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s